Vihreät päättävät asunnottomien puolesta: konttiasuminen ei teille käy

Helsingin perussuomalaiset haluavat majoittaa asunnottomia kontteihin. Asiaa on viety valtuustossa eteenpäin kahdella aloitteella, sekä Eduskunnassa kirjallisena kysymyksenä. Asunnottomuus on Helsingissä niin merkittävä ongelma, että sitä pitää ratkoa luovilla keinoilla.

”Pieniä kohtuuhintaisia asuntoja on liian vähän ja akuutisti asuntoa tarvitseville asuntoja ei ole senkään vertaa. Helsinkiin tarvitaan sen vuoksi asiakaslähtöisiä ja joustavia ratkaisuja asunnottomuuden vähentämiseksi ja ihmisten syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Sen lisäksi Helsinkiin on tulossa tuhansia maahanmuuttajia vuoden pari sisällä. Ajavatko he vuokrajonojen ohi? Se ei olisi oikeudenmukaista ja siksi se ei käy Helsingin perussuomalaisille”, kiteyttää Persussuomalainen Helsinki ry puheenjohtaja Markku Saarikangas. Myös maahanmuuttajille konttiasuminen sopisi siksi aikaa, kun jonossa normaalisti jonottaminen kestää.

Kaupunginhallitukselle vastausesityksen kirjoittanut apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki (Vihr.) ei kannata ajatusta. ”Konttiasuminen ei ole ratkaisu kohtuuhintaisten ja erityisryhmille suunnattujen asuntojen toteuttamiseen”, Sinnemäki kirjoittaa.

Helsingin perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja ja pormestariehdokkaamme Mika Raatikainen toteaa, että vihreät eivät ole onnistuneet vuosien saatossa tekemään mitään asunnottomien hyväksi. ”Siksi puheet on pidetty, näytöt näytetty – nyt on ratkaisujen ja tekojen aika. Kontit ovat hyvä, nopea ja huokea ratkaisu pahimpaan asunnottomuushätään ja siksi sen haluamme toteuttaa”, sanoo Raatikainen.

Perussuomalainen Helsinki ry

Erkki Saarinen