Aloite 200 konttiasunnon rakentamiseksi Helsinkiin

Helsingin Perussuomalaiset tekivät 8.6.2016 jatkoaloitteen konttiasumisen kokeiluhankkeen käynnistämiseksi Helsingissä. Aloitteen allekirjoitti kaikkiaan 19 valtuutettua.

Alkuperäisen aloitteen lisäksi kansanedustaja Arja Juvonen teki asiasta kirjallisen kysymyksen Eduskunnassa, johon ministeri Kimmo Tiilikainen antoi erittäin myönteisen vastauksen.

Helsingin virkamieskunnassa esiintyy vielä perinteistä vastustusta asiaan.

– Todetaan muka, että asia on ihan OK, mutta kieltäviä syitä keksitään väkisin, kuten esimerkiksi mistä tontit, kunnallistekniikka ja miten rakennusluvat, ihmettelee aloitteen ensimmäinen allekirjoittajana valtuutettu Helena Kantola.

– Näemme, että Helsingin tulee toimia asiassa johtajana, uuden luojana sekä aktiivisena ratkaisujen hakijana alati kasvavan asunnottomuuden sekä asuntopulan edessä, toteaa Perussuomalainen Helsinki ry:n puheenjohtaja Markku Saarikangas.

Perussuomalaisten aloiteteksti:
Esitämme että Helsingin kaupunki aloittaa kiireellisenä kokeiluhankkeena 200 konttiasunnon suunnittelun sekä rakentamisen sopivaksi katsomalleen tontille. Asunnot voitaisiin toteuttaa esimerkiksi neljänä 50 asunnon kerrostalokokonaisuutena.

Jos Helsingin tekemä kokeilu osoittautuu onnistuneeksi, voitaisiin tehdä jatkopäätelmät konttiasumismuodon nopeaan asunnontuotantoon. Valmistajaksi on myös löydettävissä suomalainen toimija.

Todettakoon, että Helsingin asuntojonossa on lähes 26 000 ihmistä. Kodittomia on tuhansia, joidenkin lähteiden mukaan jopa 7 500 ihmistä, joista yhä kasvavassa määrin myös naisia, tällä hetkellä jopa noin 2 000. Lisäksi opiskelija-asunnoista on huutava pula. Konttiasuminen voisi tarjota edes tyydyttävän katon pään päälle heille, joilla ei sitä ole lainkaan.

Perussuomalainen Helsinki ry
puheenjohtaja, 0400 – 361 018