Perussuomalainen Helsingin valtuustoryhmä: Hernesaaren liikennesuunnittelu perustuu ruuhkamaksuihin ja koko Helsingin maksulliseen pysäköintiin
Hernesaaren kaavan käsittelyn yhteydessä Pormestari Vapaavuori toi Helsingin kaupunginvaltuustossa esille puheenvuorossaan, että Hernesaaren liikennesuunnittelu perustuu ruuhkamaksuihin ja koko Helsingin maksulliseen pysäköintiin. Vapaavuori ei tätä vastustanut. Perussuomalaiset muistuttivat, että on tärkeää myös katsoa liikennettä yksityisautoilun näkökulmasta ja erilaisia vaihtoehtoja on kartoitettava.
Perussuomalaiset kannattavat kaikkien liikkumismuotojen tukemista, tulevaisuudessa kehitetään ympäristöystävällisempiä autoja, eivätkä kaikki ole valmiita tai eivät edes pysty kulkemaan polkupyörällä tai kävelemään pidempiä matkoja. Pelkkä raitioliikenne ei tule riittämään asukkaiden ja risteilyalusten turistien liikkumistarpeisiin. Hernesaarta ei pitäisi suunnitella utopioiden varaan kuten Jätkäsaaren kohdalla tehtiin. Niillä ihmisillä, joilla on varaa asua Etelä-Helsingissä, on myös auto, jonka he haluavat parkkeerata jonnekin.
Rahti- ja tavaraliikenne tarvitsee myös tilaa lastauksen ajaksi lähelle tavaran toimituspaikkaa, jonka lisäksi risteilymatkailun turismin aiheuttama lisäliikenne tulee ottaa huomioon liikennejärjestelyissä.
Asumisen ja lisärakentamisen osalta Hernesaaren kaavaa pidettiin hyvänä. Jätkäsaaren epäonnistuneista liikenneratkaisuista pitää ottaa oppia, ettei toisteta samoja virheitä ja edelleen aiheuteta tarpeettomia ruuhkia, jotka olisivat ennaltaehkäistävissä etukäteen realistisella liikennesuunnittelulla.
Perussuomalaiset tekivät asiasta ponnen yksityisautoilun huomioimiseksi, jota kannatti kymmenen valtuutettua, ponnen läpimenoon olisi vaadittu 43 äänen kannatusta. Huomioitavaa oli, että vain yksi kokoomuksen valtuutettu kannatti pontta.
Helsingissä 22.4.2020
Lisätietoja:
Mika Raatikainen
Helsingin perussuomalaisten
valtuustoryhmän puheenjohtaja
puh 0505121372