Pikaraitiotiet Helsingin raideliikenteen selkärangaksi

Helsingin raideliikenteen selkärangaksi metron lisäksi on järkevää rakentaa pikaraitiojuniin perustuva järjestelmä. Helsingin ja Espoon alla olevat päätökset ovat hyvä alku tälle kehitykselle. Raide-Jokeri on välttämätön sekä järkevä investointi.
Pikaraitiotie tukee ideoimaamme täysin uutta Helsingin raideliikenteen uudelleen järjestelyä (ks. linkki alla). Uudelleen järjestelyn pääidea on päärautatieaseman siirtäminen Ilmalaan. Ilmalasta keskustaan nykyiselle rautatieasemalla liikenteen hoitaa pikaraitiotie neljällä raideparilla. Kaukoliikenne ja rantaradanliikenne, kuten muukin paikallisliikenne pysähtyvät Ilmalassa.

kuva_Transtech_oy

Kuva: Transtech Oy

Helsingin ja Espoon kaupunginhallitukset päättivät maanantaina ehdottaa valtuustoille Raide-Jokerin hankesuunnitelman hyväksymistä.

Helsingin kaupunginhallituksen päätös oli yksimielinen ja valtuusto käsittelee asiaa 15. kesäkuuta. Espoon kaupunginhallitus päätti asiasta äänin 11–3.

Raide-Jokeri on suunnitteilla oleva Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen kulkeva raitiolinja, joka toteutuessaan korvaisi nykyisen seudullisen bussirunkolinjan 550.

Radan kokonaispituus olisi noin 25 kilometriä, josta noin 16 kilometriä sijoittuisi Helsingin alueelle ja 9 kilometriä Espooseen.

Toteutuessaan Raide-Jokeri muuttaisi voimakkaasti sekä Helsinkiä että Espoota. Kiskojen varrelle suunnitellaan paljon asumista ja pikaraitiotien oletetaan siirtävän kaupunkilaisia henkilöautojen rateista julkisen liikenteen käyttäjiksi.

Raide-Jokerin uskotaan myös vähentävän ruuhkia, parantavan ilmanlaatua ja yhdistävän Espoota ja Helsinkiä entistä tehokkaammin toisiinsa.

Katso myös: http://www.helsinginuutiset.fi/blogi/395963-aina-on-vaihtoehtoja-tutkittaisiinko-niita-osa-i-liikennejarjestelma

Perussuomalainen Helsinki ry
Markku Saarikangas
puheenjohtaja
Puh: 0400-361 018

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa