Hekan hallintomuutos vähentää poliittista valvontaa

Heka (Helsingin kaupungin asunnot Oy) uudistaa hallintoaan 1.1.2018 alkaen, tosin osa muutoksista tapahtuu jo elokuussa 2017. 21 alueyhtiötä hallituksineen lakkautetaan ja tilalle muodostetaan viisi huoltoyhtiötä hallituksineen jossa jatkossa päätetään vain kiinteistön päivittäiseen huoltoon liittyvistä asioista.

Jatkossa Hekan hallintoon valituilla poliittisilla tai asukasedustajina toimivilla jäsenillä ei ole todellista valtaa päättää esim: vuokrista, remonteista tai suurista hankinnoista. ”Päätöksenteko viedään Hekan hallitukseen josta jatkossa sanellaan kaikki”, sanoo Perussuomalainen Helsinki ry:n toiminnanjohtaja ja asukasaktiivi Anne Vuori todeten lisäksi, ”että omistajan eli Helsingin kaupungin valvonta vähentyy myös uudistuksen myötä.”

”Kaupungin pitää ottaa vastuu omistamansa yhtiön ja kiinteistöjen valvonnasta ja hoidosta, ainoa oikea ratkaisu on kasvattaa Hekan hallitusta 2-4 poliittisella edustajalla, jotka valvovat kaupungin edustajina Hekan toimintaa”, toteaa Perussuomalainen Helsinki ry:n puheenjohtaja Markku Saarikangas.

Aikaisemmin Heka on noudattanut kaupunginvaltuuston hyväksymää vuokralaisdemokratiasääntöä toiminnassaan. Mutta 1.1.2018 lähtien Hekan hallituksen päätöksellä, noudatetaan Hekan omaa vuokralaisdemokratiasääntöä johon Heka myös itse kirjoittaa tulkintaohjeet. ”Tämä on sitä toimintaa, johon toivon kaupungin omistajana puuttuvan”, jatkaa Saarikangas.

Anne Vuori
Perussuomalainen Helsinki ry