Perussuomalaiset: Valtuutettujen aloiteoikeuden rajaaminen heikentää demokratiaa Helsingissä

Perussuomalaisten Helsingin valtuustoryhmä on huolissaan kaupunginhallituksen esityksestä, jossa valtuutettujen aloiteoikeutta tullaan tosiasiallisesti rajoittamaan aikaisempaa tiukemmilla vaatimuksilla.

“Tähän asti vähintään 15 allekirjoittajaa keränneisiin aloitteisiin toimitetaan vastaus, joka käsitellään valtuustossa. Nyt rajaa ollaan nostamassa 25 allekirjoittajaan. Tämä heikentää valtuuston pienempien ryhmien valtuutettujen mahdollisuuksia saada tärkeinä pitämiään asioita valtuuston käsittelyyn. Tämä on merkittävä aloiteoikeuden rajaus, joka heikentää demokratian toteutumista kaupungissamme”, perussuomalaisten kaupunginvaltuutettu ja valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Nuutti Hyttinen kuvailee tilannetta.

Valtuutetut ovat saaneet mandaattinsa äänestäjiltään ja heidän äänensä tulee kuulua myös jatkossa aloitteiden muodossa. Tästä syystä perussuomalaisten valtuutettu ja kaupunginhallitusedustaja Jussi Halla-aho esitti asian palauttamista valmisteluun siten, että valtuutetulla on mahdollisuus joko esitellä aloitteensa valtuustossa sen jättämisen yhteydessä tai kommentoida siihen lautakunnassa annettua vastausta riippumatta aloitteen sisällöstä, merkittävyydestä tai allekirjoittajien määrästä ilman, että asiasta tässä yhteydessä käytäisiin yleistä keskustelua. Esitys äänestettiin kumoon äänin 76-8.

”On surullista, että suuret valtuustoryhmät haluavat hiljentää valtuustossa pienempien valtuustoryhmien valtuutetut. Aloitteita yksittäisistä puistonpenkeistä voi jatkossakin tuoda valtuuston käsittelyyn, kunhan siihen kerää 25 allekirjoittajaa, eli ongelmaa, jolla hallintosäännön muutostarvetta perusteltiin, ei nyt ratkaistu lainkaan. Aloitejärjestelmään liittyy monia ongelmia, joista keskeisimpänä on se, että valtuustoaloitteilla voidaan aiheuttaa kaupungille merkittäviäkin menoja talousarviokäsittelyn ohi. Tällaiset aloitteet, joilla on taloudellisia vaikutuksia, pitäisi tehdä talousarvioaloitteina ja käsitellä talousarvioprosessin yhteydessä. Tähänkään ongelmaan esitetty hallintosäännön muutos ei kuitenkaan tuo minkäänlaista korjausta”, Hyttinen kiteyttää.

Nuutti Hyttinen

kaupunginvaltuutettu