Rajatarkastukset tulee palauttaa

RAJATARKASTUKSET TULEE PALAUTTAA
Kannanotto 27.8.

Perussuomalaisten Helsingin piiri vaatii rajatarkastusten palauttamista EU-rajoille ja edellyttää Suomen myös pitäytyvän Dublinin sopimuksen noudattamisessa.

Perussuomalaisten Helsingin piirin kannan taustalla on viime päivinä voimakkaasti julkisuudessakin ollut Suomeen kohdistuva turvapaikanhakijoiden määrän voimakas kasvu sekä odotukset jopa 15 000-20 000 uuden turvapaikanhakijan saapumisesta Suomeen vielä tämän vuoden aikana. Rajatarkastusten väliaikaisella palauttamisella voidaan hillitä turvapaikanhakijoiden tulvaa Suomeen. Turvapaikanhakijoiden määrän voimakas kasvu viime kuukausien aikana on jo nyt luonut suuria taloudellisia paineita valtiolle tilojen puutteina sekä poliisien irrottamisena rikostutkinnasta haastattelutehtäviin. Tämä on luonut osaltaan turvattomuutta, niin kansalaisten kuin hakijoidenkin keskuudessa.

Perussuomalaisten Helsingin piiri muistuttaa, että hallitusohjelmassa on kirjaus 750-1250 pakolaisen ottamisesta sisältäen ns. taakanjaon. Yksistään Helsinkiin tulee joka päivä 60-70 turvapaikanhakijaa, joista valtaosa ei ilmeisesti ole turvapaikan tarpeessa. Suomeen saapuvat turvapaikanhakijat tulevat lähinnä muista EU-maista, vaikka ns. ensimmäisen turvapaikkamaan periaatetta noudattaen nämä eivät Suomeen kuulu.

Ensimmäisen turvapaikkamaan periaate on sovittu jo Dublinin sopimuksessa, mutta sitä ei käytännössä EU:ssa ole noudatettu. Perussuomalaisten Helsingin piiri vaatiikin Dublinin sopimuksen periaatteiden mukaisesti, että toisesta EU-maasta tulevat turvapaikanhakijat tulee pyrkiä palauttamaan takaisin poikkeuksetta.

Mikäli Euroopan unionin jäsenvaltiot tässäkin asiassa katsovat aiheelliseksi olla noudattamatta yhteisiä sopimuksia, on Suomen syytä harkita kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla Suomi voi itse kontrolloida ulkorajojaan ja sitä, ketkä Suomi haluaa ottaa vastaan.

Perussuomalaisten Helsingin piiri painottaa, että toimivalla rajavalvonnalla on keskeinen merkitys niin terrorismin kuin myös kansainvälisen rikollisuuden torjunnassa.