Tehokkaita ja välittömiä toimia turvapaikanhakijakriisin ratkaisemiseksi!

Suomeen on saapunut tänä vuonna jo yli 18.000 turvapaikanhakijaa. Määrä kasvaa useilla sadoilla henkilöillä joka päivä eikä tulijoiden virralle ole näkyvissä loppua. Turvapaikanhakijoiden virta on täysin hallitsematon eikä Suomi tällä hetkellä edes yritä hillitä tulvaa, vaikka hallitusohjelmaan on kirjattu päätös osallistua taakanjakoon ainoastaan pakolaiskiintiön puitteissa. Jatkuessaan nykyisellään turvapaikanhakijoiden virta tuo joka päivä Suomen sosiaaliturvajärjestelmälle vähintään 6.5 miljoonan euron vuotuisen menoerän. Hallitsemattoman siirtolaisvirran lisäksi Suomi on jo sitoutunut hallitusohjelman vastaisesti kuljettamaan omalla kustannuksellaan lisää pakolaisia Etelä-Euroopasta taakanjaon puitteissa.

Jatkuessaan nykyisellään hallitsematon pakolaisvirta muodostaa kestämättömän taakan Suomen kansantaloudelle ja sosiaaliturvajärjestelmälle, kansallisesta turvallisuudesta puhumattakaan. Perussuomalaisten Helsingin piiri vaatii, että hallitus noudattaa omaa ohjelmaansa ja ryhtyy kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin, jotta tilanne saadaan hallintaan, vaikka se tarkoittaisi rajojen sulkemista tai jonkin tulkinnan mukaan kansainvälisistä sopimuksista poikkeamista. Vastaavan käytännön, jota Perussuomalaisten Helsingin piiri esitti otettavaksi käyttöön jo aiemmin syksyllä, ovat ottaneet käyttöön Euroopan Unionin jäsenvaltioista jo Saksa ja Tanska.

Suuri osa hallitsemattomasta turvapaikanhakijoiden virrasta maahamme suuntautuu tällä hetkellä rajan yli Ruotsista. Ruotsi on kuitenkin turvallinen maa, josta käsin kenelläkään ei ole perusteltua tarvetta hakea turvapaikkaa Suomesta. Suomi voisi perustellusti käsitellä kaikkien Ruotsista tulevien, turvapaikkaa hakevien hakemukset odottaessa rajalla ja olla päästämättä kyseisiä henkilöitä Suomeen. Hakemukset tulisi hylätä perusteettomina, koska Ruotsissa oleskeleva henkilö ei tarvitse turvaa Suomesta. Hakijoita ei tulisi ottaa Suomeen vuosia kestävää muutoksenhakuprosessia odottamaan, vaan muutoksenhaun tulisi tapahtua Suomen rajojen ulkopuolelta ja hakijoiden omalla kustannuksella.

Suomen valtion ensisijainen tehtävä on omista kansalaisistaan ja heidän turvallisuudestaan huolehtiminen. Suomen valtiolla ei ole lähtökohtaisesti velvollisuutta tarjota sosiaaliturvaa toisten maiden kansalaisille, eikä näillä ole subjektiivista oikeutta päästä Suomen sosiaaliturvan piiriin. Suomi voi itse valita, millaista tukea se haluaa tarjota EU-maiden ulkopuolisille kansalaisille. Tällä hetkellä valittu politiikka on tarjota Euroopan avokätisimpiin kuuluvat etuudet, mikä houkuttelee tänne ahnaimmat hakijat. Tämä on nähtävissä tulijoiden itsensä julkisesti esittämissä vaatimuksissa.

Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kohtalon kannalta on tärkeää, ettei vastaava jatku tulevaisuudessa. Ei ole moraalisesti oikein, että omalta kansalta leikataan samanaikaisesti, kun muualta tulijoille on piikki auki. Etenkään ei ole moraalisesti oikein, että erilaiset yksityisiä vastaanottokeskuksia pyörittävät yritykset rahastavat veronmaksajia tekemällä turvapaikanhakijoilla bisnestä. Tässä bisneksessä apua eniten tarvitsevat jäävät pakolaisleireille, härskeimmät saavat leveän elämän ja suomalainen veronmaksaja maksaa viulut.