Eduskuntavaaliehdokkaista käydyn jäsenäänestyksen tulokset

Perussuomalaiset järjestivät tulevien eduskuntavaalien ehdokkaista neuvoa-antavan, piirikohtaisen jäsenäänestyksen, jonka tulokset ovat nyt selvillä. Hyväksyttyjä ääniä annettiin Helsingissä 491 ja äänestysprosentti oli siten 49,8 %.

Äänestyksen kärkinimi oli 54 äänellä europarlamenttiin valitun Jussi Halla-ahon tilalle kansanedustajaksi nouseva Mika Raatikainen, 52, joka toimii kaupunginvaltuutettuna ja pelastuslautakunnan puheenjohtajana sekä Uudenmaan maakuntahallituksen jäsenenä. Toiseksi sijoittui 33 äänellä Helsingin piirin puheenjohtaja Nuutti Hyttinen, 32, joka toimii valtuustoryhmämme ensimmäisenä varavaltuutettuna kaupunginvaltuustossa sekä tarkastuslautakunnan varsinaisena jäsenenä.

Kolmannen sijan jakoivat 30 äänellä Marko Ekqvist, 45, ja Antti Valpas, 35. Ekqvist toimii valtuustoryhmän sekä Länsi-Helsingin Perussuomalaisten sihteerinä ja piirihallituksen jäsenenä. Valpas toimii varavaltuutetun tehtävien lisäksi 2. sote-jaoston jäsenenä ja jäsenenä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUS:n hallituksessa sekä sairaanhoidollisten tukipalveluiden johtokunnassa.

Neljänneksi sijoittui 27 äänellä Pia Kopra, 49, joka toimii mm. Helsingin piirin 1. varapuheenjohtajana sekä jäsenenä keskusvaalilautakunnassa ja tasa-arvotoimikunnassa. Viides oli 22 äänellä René Hursti, 62, joka toimii muun muassa kaupunginvaltuutettuna sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenenä.

Helsingin piiri vahvistanee ylimääräisessä kokouksessaan tiistaina 8.7. eduskuntavaaliehdokkaiksi kansanedustajat Tom Packalénin ja Mika Raatikaisen sekä jäsenäänestyksen perusteella Nuutti Hyttisen, Marko Ekqvistin, Antti Valppaan, Pia Kopran ja René Hurstin. Ehdokaslistaa täydennetään myöhemmin ehdokashaastattelujen perusteella. Tavoitteena on saada aikaan ehdokkaiden ikä- ja sukupuolijakauman osalta kattava lista.

Kirjoitettu 27.6.2014