EU:n tilanne vakavampi kuin koskaan – mitä sanoo Suomi

Mikäli EU tahtoo jatkossakin olla olemassa, sen roolin on muututtava takaisin pääasiassa talousunioniksi, löyhäksi yhtenäisiä arvoja jakavaksi yhteistyöelimeksi, ei liittovaltioksi yhteisvaluuttoineen.
Juhannuksen yli elettynä voidaan jo hieman analyyttisemmin pohtia mitä Iso-Britannian Brexit-äänten voitto merkitsee Suomelle ja EU-jäsenyydellemme. Iloitaan Iso-Britannian puolesta ja tuetaan heitä neuvotteluissa EU:n kanssa. Demokratialle ja EU:n vääristyneen liittovaltiokehityksen vastustajille tilanne on hieno.
Toivomme pääministeriltä selkeää kantaa asiaan sekä askel-merkkejä, miten Suomi tulee etenemään tässä asiassa.

Perussuomalaisen Helsingin kanta on selvä. EU:n ei tule päättää kansallisvaltioiden sisäisistä asioista. Sen tehtävä ei ole kertoa millaisia kurkkuja ja perunoita saamme kasvattaa ja myydä, ei määrittää, kuinka monta sikaa tilallinen saa pitää tai miten torimyyjä varmistaa kylmäketjunsa säilymisen. Jo satoja vuosia suomalainen on osannut säilöä kalansa ja lihansa ilman EU:n määräyksiä kylmäkaapeista torimyyjillä. Jäillä täytetyt laatikot ovat riittäneet hyvin.

Lisäksi jäsenvaltioiden jäsenehdoissa ei saa olla eriäväisyyksiä. Ei voi olla niin, että Suomi maksaa monin verroin enemmän, kuin esimerkiksi Puola. Tai miksi pohjoisranskalainen viljelijä saa enemmän maataloustukia huonoihin olosuhteisiin vedoten, kuin suomalaisviljelijä. Jatkuva eri vapauksien antaminen osalle jäsenvaltioista murentaa rajusti unionin uskottavuutta. Nyky-EU:n tulee keskittää kaikki voimansa ulkorajojensa hallitsemiseen ja laittoman elintasokansainvaelluksen lopettamiseen välittömästi.

Meidän on saatava neuvoteltua ehtomme oikealle tasolle tai jätettävä EU-jäsenyys ja yhteisvaluutta euro. Suomi on edelleen itsenäinen ja suvereeni valtio.

Mikäli hallituksemme tavoitteet eivät etene näemme kansanäänestyksen, ns. ”Fixit’n” Suomen EU-jäsenyydestä olevan välttämättömän.

Joten odottakaamme vielä muutama tovi, jotta ymmärrämme mitä Ison-Britannian Brexit-äänestystulos todella tarkoittaa. Muistetaan suomalainen viisaus: “Ensin asia tutkitaan, sitten vasta miestä hutkitaan”.

Itsenäisen Suomen puolesta
Perussuomalainen Helsinki ry