Helsingin virkamiehet iskivät taas yrittäjää: “Merikontit eivät sovi Lyypekinlaiturille.”

HELSINGIN KAUPUNKI antaa mielellään kuvan itsestään yrittäjäystävällisenä kaupunkina, joka edistää kaikin mahdollisin keinoin erityisesti pienten, ns. mikroyritysten toimintaa. Todellisuus on toinen ja aika karu. Virkamiehet pyrkivät vain hankaloittamaan asioiden etenemistä täysin turhin normein ja määräyksin.

Pyöräilyretkiä järjestävän helsinkiläisen yrittäjän, Riku Nurmisen Heltours-yritys ei ole saanut lupaa varastoida yrityksensä polkupyöriä merikonteissa joko Kasarmitorilla tai Vanhan kauppahallin kupeessa Lyypekinlaiturilla.

”Rakennusvirastosta on sanottu, että kaupunkikuvallisista syistä kontteja ei haluta keskustan alueelle”, Nurminen kertoo. Miksi ei? Voidaanhan ne tarvittaessa verhoilla!

Eli olemme taas samassa tilanteessa kuin esittäessämme konttiasuntojen käyttöä osana Helsingin asuntopulan helpottamista. Virkamiesten vastaukset olivat sisällöltään: ”Se vain ei käy, kun se ei käy!” Pyöräily-yrittäjän sesonki on korkeintaan 4 kuukautta, eikä sen tuloilla pysty maksamaan kiinteitä vuokria. Lisäksi palvelu on pystyttävä tuottamaan siellä, missä asiakkaat ovat.

Missä on se joustava, yrittäjää ymmärtävä Helsinki? Mikroyrityksissä on valtava voimavara. Ne pystyvät toimimaan kustannustehokkaasti, joustavasti sekä nopeasti liiketoiminnoissa, joissa on esimerkiksi suuret sesonkivaihtelut tai erikoiset toiminta-ajat. Erilaiset pop-up -tapahtumat ovat muodissa. Niissä kaupunki on valmis joustamaan ja jopa jättämään noudattamatta lakeja, asetuksia ja määräyksiä, koska nämä tapahtumat ovat HYVÄ JUTTU!

Tehdään yrittäjyydestä myös HYVÄ JUTTU. Avarretaan katsontakantaamme, joustetaan ja tuetaan mikroyrittäjiä pärjäämään. Helsingin virkakoneistoa vastaan ei kukaan itsekseen pärjää. Korjaus yrittäjävihamielisiin asenteisiin saadaan vain, jos poliitikot sitä vaativat. Me perussuomalaiset sitä vaadimme. Virkamiehet ovat kaupunkilaisia varten, ei päinvastoin.

Perussuomalainen Helsinki ry

Puh: 0400-361 018