Hietaniemen ranta ja sen lähialue on rauhoitettava festivaaleilta

Kaupunginvaltuutettu Pia Kopra on tehnyt valtuustoaloitteen liittyen

Hietaniemen Weekend -festivaaleilla ilmenneisiin ongelmiin. “Palaute ja yhteydenotot olivat tämän asian suhteen runsaat, joten päätin tehdä asiasta valtuustoaloitteen”, kertoo Kopra.

Hietaniemen ranta ja sen lähialue on rauhoitettava festivaaleilta ym. vastaavilta tapahtumilta

Hietaniemen rannassa on järjestetty parina viime vuotena suuria musiikkifestivaaleja, joissa on ollut paljon ongelmia, myös tänä vuonna järjestetyssä weekend festivaalissa. Festivaalin ensimmäisenä päivänä ihmisjoukot ruuhkauttivat sisäänkäynnin niin, että tilanne päätyi jopa vaaralliseksi, kun osa jonottajista rynni kohti sisäänkäyntiä. Alueella oli useita tappeluita, eikä järjestysmiehiä ollut riittävästi. Hätäkeskukseen tuli jonottajilta useita ilmoituksia.

Hietaniemen hautausmaan toiminta häiriintyi ja hautarauhaa rikottiin festivaalien aikaan eri tavoin, festarivieraat mm. tukkivat arkkua kuljettaneen hautausauton tien. Hietaniemen hautausmaan luterilaisen ja juutalaisen seurakunnan välissä olevaa historiallisesti arvokasta muuria vahingoitettiin, kun hautausmaiden alueelle tunkeutui juhlijoita luvattomasti. Korjauskustannuksien alustavat arviot ovat kymmeniä tuhansia euroja.

Festivaalit ja siihen liittyvät rakennustyöt haittasivat liikennettä Hietaniemen ympäristössä lähes kahden viikon ajan kohtuuttomasti.

Musiikkifestivaalit ovat sinänsä iloinen asia eli aloitteella ei vastusteta itse festivaaleja, mutta niille löytyy varmasti parempia paikkoja tulevaisuudessa. Tapahtumien ei tarvitse olla Helsingissä keskeisellä paikalla aiheuttamassa kohtuutonta häiriötä alueen ympäristölle, liikenteelle ja asukkaille.

Esitän, että kaupunki rauhoittaa Hietaniemen rannan ja sen lähialueet niin, ettei siellä enää tulevaisuudessa järjestetä festivaaleja tai vastaavia tapahtumia ja lisäksi kaupunki selvittää tarkoituksiin paremmin soveltuvia paikkoja.

Pia Kopra

kaupunginvaltuutettu