Perussuomalaisten Helsingin valtuustoryhmä: vihreiden ajama biomassan käyttö energiantuotannossa ajoi seinään, biomassan päästövaikutukset suuremmat kuin kivihiilellä

Perussuomalaisten Helsingin valtuustoryhmä
Lehdistötiedote 1.2.2019
Julkaisuvapaa: HETI

Helsingin kaupunginvaltuuston seminaarissa tammikuun 31. päivänä esiteltiin kaupunkistrategiahankkeiden tilannetietoja ja keskusteltiin niiden jatkosta. Hankkeet pohjautuvat valtuuston vuonna 2017 hyväksymään Helsingin kaupunkistrategiaan 2017–2021.

Yksi hankkeista oli Hiilineutraali Helsinki 2035 –toimenpideohjelma, jossa esitettiin mm. biolämpölaitoksia ratkaisuksi korvaamaan Hanasaaren ja myöhemmin Salmisaaren voimalaitokset. Kävi kuitenkin ilmi, että Hanasaaren hiilivoimalan lopettaminen ja kivihiilen korvaaminen biomassalla aiheuttaisi nykyistä suuremmat päästöt.

Helsingin kaupunginvaltuuston varavaltuutettu ja eduskuntavaaliehdokas Juhani Strandén selvitti asiaa jo ennen seminaaria Helsingin Energialta.

Useamman viestin jälkeen selvisi, että biomassan käytöstä on esitetty kritiikkiä, sillä ”piipun pään” päästöt ovat suuremmat kuin kivihiilen. Kansainvälisesti on yhteisesti sovittu, että kestävästi tuotettu biomassa on nollapäästöistä, jolloin myös biolämpökeskusten laskennalliset päästöt ovat nolla, vastattiin Helsingin Energialta.

Juhani Strandén kyseenalaisti strategiaseminaarissa hankekohtaisella dialogi-ständillä biomassan käytön korvaavana energiamuotona, Sirpa Asko-Seljavaaran tukemana. Myös kaupungin projektipäälliköt ja Vihreiden tutkija Harjanne joutuivat myöntämään todellisten päästöjen nousevan.

Seminaarin loppuyhteenvetona asia todettiin yhteisesti pormestari Jan Vapaavuoren suulla, jopa vihreiden Anni Sinnemäki myönsi, ettei biomassa voi olla kivihiilen korvaava polttoaine energiantuotannossa.

Mika Raatikainen (ps.)
valtuustoryhmän puheenjohtaja