Tyhjillään seisovat kaupungin asunnot heti käyttöön!

Tuhannet asunnot seisovat tyhjänä odottamassa mahdollisia väistötiloja tarvitsevia asukkaita. Samaan aikaan taivasalla on tuhansia asuntojonossa. Onko tässä järjen häivää?

Hekan (Helsingin kaupungin asunnot Oy) talojen mennessä peruskorjaukseen täytyy asukkaiden muuttaa siksi ajaksi pois kotoaan. Silloin alueyhtiö järjestää asukkaille väistöasunnon korjauksen ajaksi. Tavoitteena on helpottaa asukkaiden elämää. Niin kutsuttu väistämisen sujuvuus turvataan Hekan asukkaille vuonna 2014 yhtenäistettyjen käytäntöjen avulla.

Väistöasuminen maksaa vuokralaisille Hekan määräämässä pääomavuokrassa vuonna 2017 noin kahdeksan miljoonaa euroa. Vuonna 2015 toteutunut kustannus oli 5,7 miljoonaa. Vuodelle 2016 budjetoitu kustannus on 4,5 miljoonaa.

• Se kuitenkin tullaan ylittämään reilusti. Kustannukset muodostuvat tyhjinä olevista asunnoista, jotka odottavat remontin alta tulevia vuokralaisia, Perussuomalainen Helsinki ry:n puheenjohtaja Markku Saarikangas arvioi.

Samaan aikaan kun Heka remontoi vanhaa asuntokantaa ja pitää asuntoja tyhjillään niin sanottuina (mahdollisesti joskus tarvittavina) väistöasuntoina, on tuhansia helsinkiläisiä asuntojonossa odottamassa kohtuuhintaista vuokra-asuntoa.

Helsingin perussuomalaiset vaativat, että Hekan on kehitettävä väistöasumiseen toisenlaisia ratkaisuja. Asuntoja ei saa seisottaa tyhjillään ja kuluja maksattaa vuokralaisilla pääomavuokrissa.

• Ratkaisuna voisi olla lyhtyaikaisessa väistössä konttiasuminen, määräaikaiset vuokrasopimukset tai jopa oman asuntohotellin rakentaminen, sanoo PerusNaiset Helsinki ry:n sihteeri ja asukasaktiivi Anne Vuori.
  • Asuntohotellia voisi hyödyntää väistöasumisen ulkopuolella muun muassa hätämajoituksena, Vuori jatkaa.

Perussuomalainen Helsinki ry
markku.saarikangas@nullgmail.com, puh: 0400-361 018