Vaadimme tavoitteita ja seurantaa kotouttamiseen käytetyille rahoille

PS-Nopeat
Helsinki 30.1.2018

Helsingin kaupunginhallitus jakoi 29.1.2018 n. 1,5 miljoonaa euroa määrärahaa maahanmuuttajien työmarkkina-aseman parantamista varten (asia 27). Summa ei sinänsä ole suuri, suurimmat kotouttamissummat ovat eri toimialojen budjeteissa.

Outoa on, ettei kotouttamiseen käytettäville monille miljoonille ole tavoitteita eikä seurantaa, vaan kotouttamista mitataan vain sinne työnnetyllä rahalla. On käsittämätöntä, ettei kukaan muu puolue kuin Perussuomalaiset halua tietää, saadaanko näillä kaupunkilaisten miljoonilla mitään aikaiseksi. Vertailun vuoksi on hyvä huomata, että kaupunki valmistelee tällä hetkellä esimerkiksi vammaisten ihmisten asumisen kilpailutusta, jota perustellaan mm. sillä, että täytyy olla vaikuttavuusmittareita. Siis ihmisen asumiseen.

Ihmettelemme myös, ettei tuossa maanantaisessa rahanjaon perusteluissa ollenkaan viitattu kaupunkistrategian tavoitteeseen lisätä työperäisen maahanmuuton osuutta kokonaismaahanmuutosta. Toimenpiteitä tulisi selkeästi suhteuttaa tämän tavoitteen saavuttamiseen.

Perussuomalainen Helsinki ry
p. 0400-361 018