Kaupungin on kiellettävä kerjääminen ja luvaton kaupustelu omistamillaan alueillaan

Kerjääminen on useita vuosia kestänyt ongelma erityisesti Helsingissä. Kerjäämistoiminta on järjestelmällistä ja kerjääjät saapuvat usein paikalle autoillaan, leiriytyvät luvattomasti kaupungin alueilla ja roskaavat sekä aiheuttavat vahinkoa yöpymillään alueilla. Kerjääjät voivat olla ihmiskaupan uhreja ja heihin on voitu käyttää alisteista asemaa ja pakotettu toimintaansa vastoin tahtoaan.

Kerjäämiseen ja kaupusteluun liittyy myös rikollista toimintaa. Kaupustelusta ei makseta veroja, eikä vuokrasopimuksia ole tehty maanomistajan kanssa, joka asettaa rehellisesti toimivat yrittäjät eriarvoiseen asemaan. Kerjäystä voidaan käyttää peitetoimintana varasteluun ja huumekaupan toteuttamiseen. Helsingissä on avoimesti kaupattu mm. Rivotril-huumetabletteja myös lapsille. Kieltäminen parantaisi poliisin mahdollisuutta puuttua tapauksiin ja ennaltaehkäisisi näin haittojen syntymisen nuorille.

Me allekirjoittaneet valtuutetut vaadimme järeämpiä toimenpiteitä ongelmien kitkemiseksi ja, että kaupungin on puututtava ongelmiin aktiivisesti yhdessä viranomaisten kanssa ja pyydettävä viranomaisvalvontaa sekä vaadittava teon yhteydessä aina rangaistusta.

Helsingissä 23.06.2021
Strandén Juhani