Kaupungin tulee jatkossa lisätä liharuokien ja maitotuotteiden määrää opetusja vanhuspalveluissa

Kasvisruoan lisääminen kouluissa ja päiväkodeissa on aiheuttanut lasten ärtymystä ja pahoinvointia. Lapset turhautuvat ja ovat nälkäisiä kotiin tullessaan. Nuorten oppimistulosten kannalta on tärkeää riittävä ja monipuolinen ruokavalio. B-12 on hermostolle ja aivoille elintärkeä vitamiini, jota saadaan eläinkunnan tuotteista. Vitamiinin puutos vaivaa etenkin ikääntyneitä ja vegaaneja.

Ainoastaan 1 % suomalaisista noudattaa vegaanista ruokavaliota (Kesko 2019)

Oppimistulokset ja keskittyminen opetukseen on heikentynyt Pisa-tulos:

Nyt liha- ja kanaruokien määrää on vähennetty liikaa. Vanhuspalvelussa palautetta on tullut myös maidon ja maitotuotteiden vähentämisestä. Kaupungin tuleekin lisätä liharuokien määrää ja laatua varhaiskasvatuksen sekä perusopetuksen oppilaitoksissa ja vanhustenhoitopalveluissa. Myös maitoa tulee olla saatavilla kaikilla aterioilla. Me allekirjoittaneet vaadimme kaupunkia jatkossa lisäämään maito ja liharuokien määrää kaupungin vanhus-, varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen toiminnassa.

Helsingissä 05.05.2021
Strandén Juhani